ELÉG JÓ ANYA!

Több önbecsülést, több megbecsülést az édesanyáknak

Csatlakozz Fb oldalunkhoz!

Szakember kereső

Keresett kifejezés:
Helyszín:
Szakember:





Ajánló

Dr. Balogh Ildikó - gyermekpszichiáter, hipnoterapeuta

Dr. Balogh Ildikó - gyermekpszichiáter, hipnoterapeuta Helyszín: Budapest II.
Szakember: Gyermekpszichiáter

Dr. Gallai Mária - gyermekpszichiáter

Dr. Gallai Mária - gyermekpszichiáter Helyszín: Dunakeszi
Szakember: Gyermekpszichiáter

Dr. Krasznai Judit - gyermekpszichiáter

Dr. Krasznai Judit - gyermekpszichiáter Helyszín: Budapest V.
Szakember: Gyermekpszichiáter

Gloriett Fejlesztőház

Gloriett Fejlesztőház Helyszín: Budapest XVIII.
Szakember: Mozgásfejlesztő, Pszichológia/fejlesztő központ

Mobilozás nélkül sokkal hatékonyabb lehetsz!

2018.11.04.

Korábban tévét néztünk. Most okostelefont. Természetesen szükségünk van rá: zseniális eszköz, megkönnyíti az életünket, a kommunikációt, a tájékozódást. De megfigyelted már, ha fontos munkád, vizsgád, határidős feladatod van, rettenetesen lopja az idődet?

Korábban tévét néztünk. Most okostelefont. Természetesen szükségünk van rá: zseniális eszköz, megkönnyíti az életünket, a kommunikációt, a tájékozódást. De megfigyelted már, ha fontos munkád, vizsgád, határidős feladatod van, rettenetesen lopja az idődet? Van rá esély, hogy te is az az átlagfelhasználó vagy, aki naponta 150-szer(!!!) pillant rá a telefonjára. Határidős munka vagy vizsga közeledik? Mit csinálj legalább az időszakos "leszokás", a redukált mobilhasználat érdekében? 

Napi 150 rápillantás. Ez azt jelenti, hogy a nyolcórás alvásidőt leszámítva átlag 6 percenként csekkoljuk a telefonunkat!  - méghozzá ez egy 2013-as felmérés adata, azóta talán még szélesebb körű, még tematizáltabb, még mindennapibb szintű az okostelefonok használata. Az a legjobb, hogy valóban okos és hasznos eszköz: hiszen a metrón utazva angolt tudok tanulni, várakozás közben szépirodalmat olvashatok, edzés közben mérhetem a pulzusomat, figyelmeztet a közelgő születésnapokra és azonnal tudok válaszolni egy sürgős emailre. De a folyamatos csekkolás, a minden facebook-pittyegésre és bejövő emailre való  azonnali odafigyelés, a rengeteg játék, a napi számos fotó elkészítése és kiposztolása, és a közösségi oldalról oldalra kattintgatás órákat vesz el a napi hasznos időnkből. Nem beszélve arról, hogy

NEM EGYSZERŰEN CSAK TISZTÁN A MOBILLAL TÖLTÖTT IDŐT KELL SZÁMOLNI, HANEM AZT IS, AMÍG UTÁNA VISSZARÁZÓDUNK A MUNKÁBA, AMÍG ÚJRA FÓKUSZÁLNI TUDUNK AZ ABBAHAGYOTT FELADATRA.

A fonal újra felvevése is minden alkalommal plusz időt vesz igénybe.

Azt is kimutatta egy amerikai felmérés, hogy ha egyedül vagyunk (mondjuk munka után otthon), akkor az emberek 70%-a azonnal mobilozással tölti az idejét. Ez nyilván azért szomorú statisztika, mert ezzel a társas kapcsolatok, az aktív kikapcsolódás, a valódi élmények kerülnek háttérbe. Nem könnyű nem függővé válni, hiszen külön iparág épül a jobbnál jobb alkalmazások és játékok fejlesztésére.

Az agyunk pedig minden egyes kis jól ismert pittyegésnél vagy felvillanó jelzésnél újabb dopamin-löketet kap: történik valami izgalmas, amiből nem lehet kimaradni, ami felkelti az érdeklődésünket. Ezért jutalmazónak, pihentetőnek, kihagyhatatlannak érezzük a mobil útján elérhető információkat, szórakozási lehetőségeket - és a munkában való elakadás, ebédszünet vagy otthoni lazítás esetén azonnal a telefonunkhoz nyúlunk. El kell ismerni, hogy az evés, a tévésorozatok és szex mellett a telefonunk is mindennapi örömforrássá vált az életünkben.

Ha szeretnél tartósan vagy csak legalább egy ideig kevésbé függeni a mobilodtól, például azért mert fontos/nehéz, összpontosítást igénylő munka előtt állsz, akkor tedd ezt:

1. Az emaileket csak a munkaidő első és utolsó órájában olvasd el és válaszold meg. (Kivéve persze, ha az a munkád, hogy mondjuk ügyfélszolgálatosként emaileket válaszolj meg...)

2. Kapcsolj ki minden hallható vagy látható értesítést vagy egyszerűen csak fordítsd le a telefonodat, némítsd le és csak naponta háromszor - reggel, délben, este - ellenőrizd a beérkezett hívásokat, üzeneteket. Csak azokat válaszold meg azonnal, amiket valóban sürgősnek ítélsz!

3. Tarts havi egyszer emailmentes, mobilkommunikáció-mentes hétköznapot. Ilyenkor rendszerezz, tervezz, ötletelj vagy végezd el az utolsó simításokat egy befejezendő feladaton.

4. Évente legalább egyszer csinálj 3 napnyi digitális csendet. Érdemes egy előre megtervezhető pihenőidővel, pl. egy hosszú hétvégével vagy a nyaralással, karácsonyi ünnepekkel összekapcsolni ezt az önként vállalt digitális silentiumot. Ilyenkor tudatosan három napig élj "valóságos" életet: figyelj magadra, élvezd a csendet vagy szórakozz élőben, tölts időt hús-vér emberekkel!

5. Ha tartósan szeretnél leszokni egy sok időt elrabló alkalmazás, játék használatáról, akkor érdemes pontosan felmérni a mobilozási szokásaidat. Milyen meglepő, erre is van egy alkalmazás... Az ingyen letölthető Checky app reális és pontos képet ad a saját mobilozási szokásaidról (...ugyanis kőkemény statisztikát készít). Ha már világosan látsz abban a tekintetben, hogy pontosan napi hány percet és mire használod a telefonodat, akkor sem a teljes megvonás lehet a megoldás. Sokkal inkább az, hogy egy szokást egy másikkal helyettesíts, lépésről lépésre csökkentve a mobilozással töltött időt és helyette lehet egy-egy kiszemelt napon vagy napszakban más tevékenységet (pl. sportolás) űzni. Például egy óra mobilos játék helyett egy óra edzés kétszer egy héten - ezzel hosszútávon is jót teszel magadnak. És mellette a játékkal töltött kontrollált idő is maradhat a többi napra, nem kell végleg lemondani róla!

Kevesebb mobilozás, koncentráltabb munka, valódibb élet. Hajrá!

Ur Anita, coach

A szerző további írásait az Örömterv blogon olvashatod.

vissza