ELÉG JÓ ANYA!

Több önbecsülést, több megbecsülést az édesanyáknak

Csatlakozz Fb oldalunkhoz!

Szakember kereső

Keresett kifejezés:
Helyszín:
Szakember:





Ajánló

Dr. Balogh Ildikó - gyermekpszichiáter, hipnoterapeuta

Dr. Balogh Ildikó - gyermekpszichiáter, hipnoterapeuta Helyszín: Budapest II.
Szakember: Gyermekpszichiáter

Dr. Gallai Mária - gyermekpszichiáter

Dr. Gallai Mária - gyermekpszichiáter Helyszín: Dunakeszi
Szakember: Gyermekpszichiáter

Dr. Krasznai Judit - gyermekpszichiáter

Dr. Krasznai Judit - gyermekpszichiáter Helyszín: Budapest V.
Szakember: Gyermekpszichiáter

Gloriett Fejlesztőház

Gloriett Fejlesztőház Helyszín: Budapest XVIII.
Szakember: Mozgásfejlesztő, Pszichológia/fejlesztő központ

Milyen erős a pszichés immunrendszered?

2018.07.06.

Milyen erős a pszichés immunrendszered?

Mi az oka annak, hogy bizonyos stresszhelyzetek, életesemények egyes embereket nagy megviselnek, míg mások könnyen veszik az akadályokat?

 Mi az oka annak, hogy bizonyos stresszhelyzetek, életesemények egyes embereket nagy megviselnek, míg mások könnyen veszik az akadályokat? Ennél talán még érdekesebb a kérdés, hogy ugyanazok a helyzetek egyszer a krízisállapotig juttatnak valakit, míg máskor ugyanaz az ember játszi könnyedséggel megoldja, vagy kezeli az adott kihívást!

Életünk természetes része a stressz (sőt egy adott szintje életszükségletünk), a konfliktusok, a problémák, vagy akár a tartós érzelmi, vagy fizikai megterhelések. Ezeket kikerülni, „megúszni” lehetetlen. A kérdés azonban az, hogyan viszonyulunk ezekhez a helyzetekhez, hogyan értékeljük, kezeljük és éljük meg őket, mennyire tudjuk megőrizni integritásunkat, lelki egyensúlyunkat.

Ahogy az immunrendszer védi testünket a vírusokkal, fertőzésekkel szemben, úgy védi lelkünket a stressz, krízisek káros hatásaitól a pszichológiai immunrendszer! A különbség az, hogy míg testi immunrendszerünkre egyre nagyobb figyelmet szentelünk (pl vitaminkészítmények rendszeres fogyasztása), addig a pszichés immunrendszerünk állapotára kevesen figyelnek oda. Az is igaz, hogy a pszichés immunrendszer javítására nem árulnak tablettát a patikában, legfeljebb a meggyengülés következményeinek kezelésére akadnak gyógyszerek (altatók, nyugtatók, hangulatjavítók, stb.), melyek tartós használata azonban inkább ront, mint javít a helyzeten.

Mi is a pszichológiai immunrendszer?

Ahogyan immunrendszerünk is több „tényezős”, komplex rendszer, úgy a pszichológiai immunrendszer is egy összetett működés eredménye. Ráadásul a két rendszer egymással is szoros kapcsolatban van, bármely rendszer gyengülése a másikat is gyengíti.

A pszichológiai immunrendszer bio-pszicho-szociális modellben értelmezhető. A biológiai tényezők közé tartozik a személyiség alapvető működése (pl. szenzitivitás), illetve a testi állapotok (pl. betegségek, fáradtság, kialvatlanság, hormonális hatások). A szociális tényezők közt megjelenik a kulturális-, társadalmi közeg, a kapcsolati háló, vagy pl. az anyagi helyzet. A pszichológiai immunrendszer központi elemét a pszichés tényezők jelentik, azon belül is gondolkodási/viszonyulási és készség/képesség típusú tényezőket különböztethetünk meg.

A gondolkodási tényezők közé tartozik a pozitív gondolkodás, a kontroll érzés, az öntisztelet, a növekedésérzés, a rugalmasság és az énhatékonyság. A készség típusú tényező pedig a koherencia érzék, a leleményesség, társas készségek (empátia, társas mobilizálás), kontroll képességek (impulzus kontroll, érzelmi kontroll, ingerlékenység gátlás), a szinkronképesség és a a kitartás.

A pszichológiai immunrendszer gyengülésének a mindennapokban számtalan megnyilvánulása lehetséges. Ezek közül gyakori: 

  • érzelmi kimerültség
  • hangulati labilitás
  • ingerlékenység
  • csökkent frusztrációs tolerancia
  • fáradékonyság
  • teljesítménycsökkenés
  • egyre több területre kiterjedő önbizalomhiány
  • tehetetlenség érzése
  • emberi kapcsolatok beszűkülése/kerülése

A pszichológiai immunrendszer erőssége alapvetően is különbözhet a személyiség és a szocializáció függvényében, de bizonyos életesemények, helyzetek, személyiségvonások, vagy önsorsrontó pszichés mechanizmusok ronthatják a stabilitását. A leggyakoribb okok a következők:

  • normatív krízisek (pl. kamaszkor, életközépi krízis, nyugdíj)
  • jelentős változások (gyermekvállalás, munkahely, lakóhelyváltás) 
  • tartós stressz
  • túlterheltség
  • veszteségek
  • magánéleti/párkapcsolati problémák
  • munkahelyi nehézségek, állásvesztéstől való félelem, 
  • túlzott elvárások (mások, vagy önmaga által)
  • perfekcionizmus

Kovács Szilvia, tanácsadó szakpszichológus

Pszichológiai tanácsadás édesanyáknak: részletek a linkre kattintva!

vissza