ELÉG JÓ ANYA!

Több önbecsülést, több megbecsülést az édesanyáknak

Csatlakozz Fb oldalunkhoz!

Szakember kereső

Keresett kifejezés:
Helyszín:
Szakember:





Szakemberkereső

Zsideg-Huszti Enikő - logopédus, gyógypedagógus

Zsideg-Huszti Enikő - logopédus, gyógypedagógus Helyszín: Keszthely
Szakember: Fejlesztő/gyógypedagógus

Készítsd el a saját örömtervedet!

2018.12.15.

Készítsd el a saját örömtervedet!

Az örömteli mindennapok titka a gondos tervezés és a tudatosság.

Szinte naponta hallom panaszként ismerősöktől, ismeretlenektől egyaránt: nincs időm semmire, nem tudom mikor pihentem utoljára, semmi élvezetes nincs a mindennapjaimban, csupa rohanás az életem, nekem csak meghalni lesz időm… hát, akkor jó szenvedést kívánok továbbra is, ne is olvasd tovább ezt a cikket, véletlenül se tegyél semmi elérhetőt és saját erőből megvalósíthatót a jövőben sem magadért. Ha mégis másképp gondolod, akkor viszont itt az ideje elkészíteni a saját örömtervedet! Az ünnepi időszakban lepd meg magad ezzel ajándékként.

Az örömteli mindennapok titka a gondos tervezés és a tudatosság. Látszólag ellentmondásnak tűnik, hogy a spontaneitással és az elengedéssel, élvezetekkelösszekapcsolt „öröm” fogalma tudatossággal érhető el, pedig nincs itt ellentmondás, csak egyfajta szemléletváltás és elhatározás szükséges az érzékelhető változáshoz. Ugyanis a mi kultúránkban a gyorsaság, a látványos eredmények és azonnali megoldások, továbbá a múlt- és jövő-orientáltság kultusza a társadalmilag elfogadott, tanult viselkedésforma és életstílus. Rágódni a múlton és aggódni a jövőn, újabb és újabb feladatokat megoldani, látványos eredményeket felmutatni és pörögni egész nap, egész héten, egész évben. Méghozzá legtöbbször olyan tevékenységeket végzünk naphosszat, amelyben kevés örömünket leljük, fárasztóak, rutinszerűek, unalmasak, megterhelőek. És mivel sokan gyerekkorunkban vagy fiatalkorunkban sem tanultunk meg figyelni a valódi, saját igényeinkre, ezért gyakran azt sem tudjuk, mi lenne igazán jó nekünk. A megoldás a lassú építkezés és a felnőttkorban elkezdett saját életstílus-reform lehet.

Az első lépés: légy őszinte magadhoz!

A kulcskérdés: mi jó nekem, mi okoz örömet nekem? Hajlamosak vagyunk ezen a téren is az aktuális trendeket és mások szokásait utánozva kialakítani a saját kikapcsolódásunkat, pedig ez tévút. Lehet, hogy divat mostanában borkóstolóra járni, spinning-edzésre menni, Toszkánába utazni nyaralni és menő dolog vegán étteremben vacsorázni vagy nyári jóga-táborban meditálni… de mi van akkor, ha ezek nem nekem való tevékenységek, mert én lehet, hogy nem ezekre vágyom? Mint minden más trendnek, a kikapcsolódásra vonatkozó trendeknek is érdemes ellenállni abban a tekintetben, hogy kipróbálni ugyan érdemes az újdonságokat, de benne maradni csak azért, mert mindenki más is ezt csinálja mostanában – felesleges pazarlása a szűkös erőforrásainknak.

Tehát fogj egy papírt és készíts egy hosszú listát arról, hogy téged mi tesz boldoggá, mi okoz neked örömet! A lista legyen minél hosszabb, legalább 10 tételes és minél sokrétűbb: szerepeljenek rajta apróságok és fajsúlyosabb tételek egyaránt, régi elfeledett hobbik, vagy csak egyszer próbált, de akkor szeretett tevékenységek, egyedül végezhető és társaságot igénylő kikapcsolódási formák, továbbá olyan is, amit ingyenesen megtehetsz és olyan is, ami pénzbe kerül.

Ha kész a lista, akkor csoportosítsd ez alapján a három szempont alapján és készítsd el a saját örömtervedet! Ebből a 3 különböző időperspektívából érdemes megnézni a lehetőségeinket és ebbe a mátrixba beilleszteni a terveinket: most - a következő hónapokban - néhány év távlatában, így már ma elkezdhetünk apró (tudatos) változásokat végrehajtani és egyben néhány év múlvára is kitűzhetünk kihívó feladatokat magunknak.

Kezdj hozzá, gondold át, írd le, valósítsd meg!

Azonnal és rövidtávon beépíthető örömök

Ez a könnyen elérhető és betervezhető örömök kategóriája. Hetente legalább háromszor-négyszer legyen olyan napunk, amikor tudjuk, hogy aznap lesz egy minimum 15 perces idősávunk, amikor valami számunkra feltöltőt, örömtelit fogunk csinálni. Ezt előre be is írhatjuk a naptárunkba, de akár reggelente, a napunkat fejben végiggondolva is figyelmeztethetjük rá magunkat, hogy ez is a napunk része kell, hogy legyen, ne csak a kötelező teendőink. Itt jöhetnek az apróságok, a mindennapi tevékenységek és kis boldogságok: egy csésze finom kávé, egy szál virág magunknak az asztalra, a kedvenc zenénk az autóban, egy napozós kiülés a közeli parkban, egy fejezet a regényből, amit olvasunk, egy telefonbeszélgetés a barátnőnkkel, egy illatos kádfürdő este…  A lényeg: ne halasszuk el idő hiányában ezeket és amikor csináljuk, élvezzük és adjuk át magunkat a pillanatnak, ne pedig a holnapi feladatainkon gondolkodjunk. Hívhatjuk ezt a pillanat élvezetének is, ez adja meg a mindennapok sava-borsát.

Középtávon kiépíthető örömszokások

Itt érdemes a következő 6 hónap - 1 év távlatában gondolkodni. Milyen új, örömteli szokásokat szeretnék beépíteni az életembe?  Ez némi erőfeszítést igényelhet, tudatos időbeosztást és akár anyagi ráfordítást is, de a tervezés lehetővé teszi, hogy közelebb kerüljünk a megvalósításhoz. A rendszeres sportolás például feltétlenül ebbe a sorba tartozik, érdemes néhány hónapnyi tudatos figyelemmel a szokásunkká alakítani egy nekünk való, örömet okozó mozgásformát, hogy aztán már magától értetődő legyen, hogy azt a heti két edzést semmi pénzért nem hagynám ki, mert annyira szeretem, annyira jólesik nekem… De a havi egyszeri, előre megszervezett és nem halogatott baráti találkozások vagy a családi kapcsolatok rendszeres ápolása ide tartozhat.

Hosszútávon elérhető örömök

Két részre érdemes bontani ezt a kategóriát: egyrészt a „bakancslistás” vágyakra, vagyis azokra a nagyobb, nehezebben elérhető vágyakra, amelyeket több év vagy akár egy egész élet távlatában szeretnél megvalósítani. Ide tartoznak tipikusan a távoli, egzotikus utazások, a költséges és időigényes hobbik, a különleges, nem mindennapi élmények.

A másik csoportba a kihívást jelentő, vágyott, érdekes, tanulást és fejlődést igénylő tételek kerüljenek. Talán ezeket a legnehezebb megvalósítani, de feltétlenül érdemes tervezni velük, készülni rájuk, mert az egyik legnagyobb boldogság-faktort jelenthetik, ha elérünk valamit saját erőből, legyőzve a külső vagy belső kihívásokat és nehézségeket. Egy új szakma megtanulása, egy másik diploma megszerzése, egy külföldi munkavállalás, egy vágyott karriercél elérése, az első saját lakásunk megvétele, egy függetlenségünket és szabad akaratunkat alátámasztó fontos döntésünk, egy kitartást igénylő fejlődési célunk… mind-mind olyan tételek, amelyek hosszútávon is önbizalom-építő, örömforrást okozó, elégedettséget hozó célok lehetnek.

Ur Anita

coach

A szerző további írásait az Örömterv blogon olvashatod. Még több információt a Coaching neked honlapon találsz.

vissza