ELÉG JÓ ANYA!

Több önbecsülést, több megbecsülést az édesanyáknak

Csatlakozz Fb oldalunkhoz!

Szakember kereső

Keresett kifejezés:
Helyszín:
Szakember:





Ajánló

Dr. Balogh Ildikó - gyermekpszichiáter, hipnoterapeuta

Dr. Balogh Ildikó - gyermekpszichiáter, hipnoterapeuta Helyszín: Budapest II.
Szakember: Gyermekpszichiáter

Dr. Gallai Mária - gyermekpszichiáter

Dr. Gallai Mária - gyermekpszichiáter Helyszín: Dunakeszi
Szakember: Gyermekpszichiáter

Dr. Krasznai Judit - gyermekpszichiáter

Dr. Krasznai Judit - gyermekpszichiáter Helyszín: Budapest V.
Szakember: Gyermekpszichiáter

Gloriett Fejlesztőház

Gloriett Fejlesztőház Helyszín: Budapest XVIII.
Szakember: Mozgásfejlesztő, Pszichológia/fejlesztő központ

Hogyan élhetsz jól? A jóllétről - tudományosan

2018.10.13.

Hogyan élhetsz jól? A jóllétről - tudományosan

Mi a boldogság? Mi a jóllét? Melyik a tágabb, melyik a szűkebb fogalom? A jóllétnek milyen elemei vannak és milyen területeken érhető tetten? Martin Seligman és Tom Rath gondolatai és tudományos megállapításai következnek.

Mi a boldogság? Mi a jóllét? Melyik a tágabb, melyik a szűkebb fogalom? A jóllétnek milyen elemei vannak és milyen területeken érhető tetten? Martin Seligman és Tom Rath gondolatai és tudományos megállapításai következnek.

A jóllét 5 összetevője

Martin Seligman - aki kutatásaival felbecsülhetetlen értékű szemléletváltást hozott a pszichológia területén - 2011-ben megjelent Flourish - Élj boldogan c. könyvében megállapítja, hogy korábbi gondolatainak, amelyek a boldogság körül forogtak, komoly korlátai voltak, ugyanis csak magára a boldogságra koncentrált, ami szerinte túl szűk fókuszt jelent. Azt fogalmazta meg új könyvében, hogy a boldogságot nem önmagában érdemes vizsgálni, hanem egy tágabb fogalom: a jóllét részének kell tekinteni.

A korábban megállapított 3 boldogság-összetevő:

1. a pozitív érzések,

2. az elmélyülés képessége és

3. az élet értelme (az ezt szolgáló tevékenység)

mellé további két fogalmat vezetett be. jóllétnek így szerinte összesen 5 eleme van, az előbbi 3 boldogság-elemen kívül a:

4. kapcsolatok (minősége) és

5. az eredmények (elérése)

együttes megléte jelentheti az életünkben a jóllét állapotát. Seligman újabb könyvei szerint a pozitív pszichológia alapvető témája tulajdonképpen nem is a boldogság, hanem inkább a tágabb körben értelmezhető jóllét és annak kutatása.

A jóllét 5 területe

A neves Gallup Intézet tudósai a 20. század közepe óta kutatják a jóllét kultúrákon átívelő közös alkotóelemeit, a világ legkülönbözőbb gazdasági és társadalmi hátterű országaiban. A Gallup kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy a jóllét az élet 5 fő területén nyilvánul meg. Ezek természetesen nem fedik le az élet minden szóba jöhető területét, de öt olyan tágabb értelmezési keretet jelentenek, amelyek a világon mindenhol a legtöbb ember számára lényegesek:

  • szakmai jóllét (örömünket leljük-e, helyünkön érezzük-e magunkat abban, amivel nap mint nap foglalkozunk?)
  • szociális jóllét (közeli, szoros, szeretetteli kapcsolatokkal rendelkezünk-e?)
  • anyagi jóllét (megfelelőek-e az anyagi körülményeink ill. a lehetőségeinkhez képest hatékonyan kezeljük-e a pénzügyeinket?)
  • fizikai jóllét (alapvetően jó egészségnek örvendünk-e?)
  • közösségi jóllét (mennyire vagyunk egy közösség  - pl. lakóközösség, sportkör stb. aktív részesei?)

Minden terület fontos

Az ezeken a területeken felvett nemzetközi adatok összesítésének az eredménye pedig igazán érdekes:

Az emberek mintegy 60%-a egész jól van legalább az egyik területen,

de csak 7 %-uk(!) működik jól mind az 5 szférában.

A kutatás eredményeire építő Well-Being: The Five Essential Elements c. könyvében Tom Rath kiemeli, hogy a valódi jóllétet és a tartós, elégedett jó érzést, örömöt csak akkor tapasztalhatjuk meg, ha valamennyi területen elég jól teljesítünk (de közel sem kell tökéletesen!) és megtaláljuk az elégedett egyensúlyt az összes területen.

HA BÁRMELYIK TERÜLETEN NEHÉZSÉGEINK TÁMADNAK (ÉS BIZTOS VAGYOK BENNE, HOGY A LEGTÖBBEN ÍGY VAGYUNK VELE), AZ FENYEGETHETI A JÓLLÉTÜNKET, ÉS HATÁST GYAKOROLHAT A MINDENNAPJAINKRA. ÉS FORDÍTVA: HA BÁRMELYIK TÉREN HALADÁST ÉRÜNK EL, SOKKAL JOBB NAPOK, ÉVEK ÉS ÉVTIZEDEK ÁLLNAK ELŐTTÜNK. DE CSAK AKKOR HOZHATJUK KI A MAXIMUMOT AZ ÉLETÜNKBŐL, HA MIND AZ ÖT TERÜLETEN HATÉKONYAN TEVÉKENYKEDÜNK.

Neked melyik területen lenne most aktuálisan behoznivalód?

Mit teszel a következő 6 hónapban azért, hogy ledolgozd az esetleges "lemaradásodat"? Miért épp 6 hónap? A 6 hónap azért egy jó időkeret, mert ezek átfogóbb területek annál, hogy néhány nap elég legyen a változáshoz. A 6 hónap tehát nem egy nyomasztóan közeli, de nem is ködbe veszően távoli időpont, épp elég lehet ahhoz, hogy magad számára már értékelhető első, kis lépéseket megtegyél. Érdemes tehát elhatározást tenni, hogy legalább egy területen fejlődést szeretnél elérni belátható időn belül.

Nem más mércéjével kell magadat mérned, csak a saját elérhető és vágyott jólléted maximumával...

forrás: Sir Ken Robinson: Elemedben vagy? (HVG Kiadó, 2014)

Ur Anita, coach

A szerző további írásait az Örömterv blogon olvashatod, még több információt a Coaching neked honlapon találsz.

vissza