ELÉG JÓ ANYA!

Több önbecsülést, több megbecsülést az édesanyáknak

Csatlakozz Fb oldalunkhoz!

Szakember kereső

Keresett kifejezés:
Helyszín:
Szakember:





Ajánló

Dr. Balogh Ildikó - gyermekpszichiáter, hipnoterapeuta

Dr. Balogh Ildikó - gyermekpszichiáter, hipnoterapeuta Helyszín: Budapest II.
Szakember: Gyermekpszichiáter

Dr. Gallai Mária - gyermekpszichiáter

Dr. Gallai Mária - gyermekpszichiáter Helyszín: Dunakeszi
Szakember: Gyermekpszichiáter

Dr. Krasznai Judit - gyermekpszichiáter

Dr. Krasznai Judit - gyermekpszichiáter Helyszín: Budapest V.
Szakember: Gyermekpszichiáter

Gloriett Fejlesztőház

Gloriett Fejlesztőház Helyszín: Budapest XVIII.
Szakember: Mozgásfejlesztő, Pszichológia/fejlesztő központ

Félig üres, vagy félig tele? Tanulható-e az optimizmus?

2018.10.18.

Félig üres, vagy félig tele? Tanulható-e az optimizmus?

Az érzelmi intelligencia (EQ-ról itt olvashatsz) nemcsak a siker, de a boldogabb, harmonikusabb élet eléréséhez is hozzásegíthet.

Az érzelmi intelligencia (EQ-ról itt olvashatsz) nemcsak a siker, de a boldogabb, harmonikusabb élet eléréséhez is hozzásegíthet. Ami pedig az igazi különlegessége, hogy az IQ-val ellentétben az EQ - az érzelmi intelligencia - folyamatosan fejleszthető. Az EQ nem csupán az önértékelésről és önbizalomról szól, olyan- az önszabályozás témakörébe tartozó - kompetenciák is beletartoznak, mint a lelkiismeretesség, az önkontroll, vagy az optimizmus.

Lelkiismeret – a helyes mérce

A megbízhatóság és a lelkiismeretesség az érzelmi intelligencia fontos része. De mit jelent a lelkiismeretesség a hétköznapokban? Akik ezzel a kompetenciával rendelkeznek, felelősséget vállalnak saját tetteikért, elvégzik, amit vállaltak, etikusan cselekszenek és képesek beismerni saját hibáikat.. s lássunk be, ez utóbbi – igazi kemény dió, érdemes rajta törni a fejünket, vagy csak megválaszolni pár egyszerű kérdést: „Mit tartok a saját legjellemzőbb hibámnak”, „Mikor hibáztam, tévedtem legutóbb?”, „Mikor kértem bocsánatot utoljára?”

A megbízhatóság értéke érezhetően csökkenőben van mostanában, a siker érdekében az etikusság feláldozható érték. Látszólag így van, hisz gyakran látjuk, hogy ami becsületes munkával nehezen megy, az megtévesztéssel, manipulációval könnyen elérhető, mégis téves a megközelítés. A megbízhatóság az alapja a hosszú távú kapcsolatoknak legyen szó akár magánéletről, akár munkáról, és bár kétségkívül lassabb út, de nagyot veszít, aki nem ezt az utat járja. Nem csak a „lebukás” veszélyét kell vállalnia, ami nyilvánvalóan –előbb, vagy utóbb - bekövetkezik, de a saját személyiségét is folyamatosan rombolja!

Az érzelmi kontroll megfelelő adagja

Az önkontroll – az önszabályozás másik eleme - abban segít, hogy kordában tartsuk a zavaró érzelmeinket és impulzusainkat. Azok, akik ezzel a kompetenciával rendelkeznek jól kezelik impulzív, stresszkeltő érzelmeiket, nehéz pillanatokban is optimisták, és összeszedettek, nyomás alatt is képesek tisztán gondolkodni és összpontosítani.

Önkontroll-képesség szempontjából nagy különbségek lehetnek egyes emberek között, ismerünk olyanokat, akik könnyen elvesztik a fejüket és pánikba esnek, vagy épp dühkitöréssel reagálnak helyzetekre. Hogy hol és milyen indulati reakciókat adunk személyiségfüggő, vannak akik munkahelyen, vagy nyilvános helyen erősen kontrollálják magukat, családi körben viszont teret engednek az indulatoknak. A gyenge önkontroll hátrányaival tisztában vagyunk, senki nem él - vagy dolgozik - együtt szívesen egy ajtócsapkodó, „hisztis” partnerrel. Az is veszélyes azonban, ha túl erős az önkontrollunk és nem tudjuk a helyzetekhez igazítva kezelni érzelmi fékeinket, mert egy folyamatos belső feszültség alakulhat ki, ami pszichoszomatikus megbetegedésekhez is vezethet.

Nem csak az számít azonban, milyen erős önkontroll képességgel rendelkezünk, a kontroll funkció rugalmassága legalább annyira fontos. Mit is jelent ez? Optimális esetben képesek vagyunk egyes helyzetekben nagyon összeszedettek lenni, és kordában tartani érzelmeinket, míg máskor – ha a helyzet megengedi - lazítani is tudunk, ezáltal se munkahelyünk, vagy emberi kapcsolataink, se egészségünk nem kerül veszélybe.

Tanult optimizmus

Az érzelmi kontroll körébe tartozik az optimizmus, amely egy mélyen rögzült - genetikai és szocializációs tényezők által is befolyásolt – személyiségvonás. Ennek ellenére az optimizmus felnőtt korban is fejleszthető, tanulható. A tanult optimizmus egy olyan viszonyulás, amelynek segítségével leküzdhetők a pesszimista gondolatok azáltal, hogy vitába szállunk velük és egy reálisabb és optimistább gondolkodási stílust tanítunk meg magunknak, ami egy idő után automatizmussá válik. A figyelem fókuszának áthelyezése már önmagában is sokat segíthet: vegyük észre, ha valami jó történik velük, ne tekintsük természetesnek az örömöket, vagy a kedves gesztusokat. Ha minden este végiggondoljuk, mennyi jó dolog történt velünk azon a napon, akkor lassan azt is észrevehetjük, hogy milyen boldog életünk van.

A humor is hasznos segítőnk lehet egy pozitívabb gondolkodási stílus kialakításában: egyszer megkérdezték Charlie Chaplintől is a címben feltett kérdést, és ő néhány pillanatnyi gondolkodás után azt válaszolta: "A pohár nincs félig tele és nem is félig üres. Hanem pontosan kétszer akkora, mint amekkorának lennie kéne."

 

Kovács Szilvia, tanácsadó szakpszichológus

A szerző további írásait az Kreatív pszichológia blogon olvashatod. Még több információt a Kreatív pszichológia honlapon találsz.

vissza